graphics graphics graphics Go to Home page


Märklin EMD F7 New Haven (3062)

Naast een Nederlandse 1200 heb ik nog een reliek in mijn verzameling, namelijk een Amerikaanse EMD F7. Van oorsprong was deze in de New Haven kleurstelling uitgevoerd. Door de tijd sleets geworden heb ik ook deze locomotief in mijn jeugdige onbesuisdheid toenmalig onderhanden genomen. Dat heb ik rigoreus gedaan door de New Haven kleuren te verwijderen en een een fantasie kleurstelling (vaag lijkend op B&O) er met spuitbusverf op aan te brengen. Op zich best wel geslaagd, maar helaas vergeten een primer aan te brengen waardoor de verf er makkelijk af spat.

balkje

Het reinigen en spuiten

Nu, ongeveer 15 jaar later, wat grijzer en wijzer (en gekker) heb ik deze loc eerst totaal kaal gestript. Het metale karkas is vervolgens ingespoten met ovenreiniger (Mr. Mussle), in een dievrieszak gestopt en zo een dag in de week gelegen. In tegenstelling tot de NS 1200 had dat totaal geen effect op de verf...! Daarom maar naar wat zwaardere middelen gegrepen, namelijk een pot Gamma Super Verfafbijt... Dit is echt troep van het zuiverste water. Alleen al van de dampen gaat de huid jeuken. De verf vloog bijna letterlijk van de kap. Op zo'n moment ben je echt blij met het feit dat Märklin een metaalfan is. Het bakje (uit een diepvries) waarin de lok stond kon namelijk totaal niet tegen de afbijter. Het kunstof werd zacht, week en draderig.... Kortom, gebruik deze troep nooit voor een kunstofkap...!!! De laatste restjes met Jif en een messingborsteltje verwijderd waarna de kap schoon was.

De fantasiekleurstelling van de F7 De F7 in de Muscle De kale kap van de F7

Na enig speurwerk op het internet heb ik een aantal goede afbeeldingen gevonden. Het geinige is dat de meest bruikbare afbeeldingen die van modelspoorfabriekanten waren. De simpele versie is van Athearn, de twee andere van een veel duurder merk (maar dat is dan ook te zien!). Nu alleen nog het dilemma, welke wordt het...

De Athearn kleurstelling van de F7 De originele kleurstelling van de F7 De eenvoudige kleurstelling van de F7

De perfecte kleurstelling valt af. Dit omdat deze gewoon te complex is qua opbouw van de af te plakken delen. Ondanks de charme van de eenvoudige kleurstelling valt ook deze af, want zo was het model ook weer niet. Blijft over de Athearn kleurstelling. Deze komt nog het dichtst bij die van Märklin en dat wordt hem dus.

Ik ga het model spuiten met een airbrush. Omdat gasbussen niet echt lekker werkt (en het nog gevaarlijker maakt ook, want het is een mengsel van butaan/propaan gas) had ik reeds voor het spuiten van de NS 1200 een airbrushsetje van Proxxon gekocht. Los heb ik van Revell ook nog het meest eenvoudige airbrushje (= suction feed) gekocht. Het voordeel is dat je hiermee zeer goed grote vlakken kunt spuiten en de spuit lekker snel schoon is te maken. Voor het fijnere werk gebruik ik de single-action spuit (met naald) die bij het Proxxon setje zit.

De eerste laag verf Het kale model is eerst in de grondverf gezet. Het nadeel van dit spul is dat na het spuiten het schoonmaken van de airbrush een rotklusje is. Deze grondverf is namelijk erg weerbarstig, wat natuurlijk een gewenste eigenschap is! Van belang bij het verven en spuiten van een model is dat er altijd van licht naar donker wordt gewerkt. Omgekeerd heeft als gevolg dat de donkere kleuren altijd doorschijnen. Daarom is de eerste kleur in dit geval dus wit. Ondanks dat het niet te zien is, want de grondverf is ook wit, zijn alleen maar die delen gespoten die ook echt wit moeten zijn. De rest heeft wel wat wit meegekregen, maar zeker niet dekkend.

Na droging is het een kwestie van goed afplakken. Dit kan met speciale afplaktape voor gevoelige oppervlaktes, maar beter is het om speciale airbrush folie te gebruiken. Deze is namelijk veel soepeler en voorkomt het lekken van verf onder de tape.

Het voorbeeld van Burlington Northern De gekozen kleuren stonden me toch niet echt aan. Op Houten vond ik echter de juiste kleurstelling en wel doordat ik een drietal Athearn wagens (Bluebox-versies, voor nog geen 8 euro per stuk!) kocht waaronder twee (een caboose en boxcar) van Burlington Northern. Deze kleuren stonden me erg aan en daarom wordt het de kleurstelling van de Burlington Northern maatschappij. Nu is het probleem echter dat er nogal fijne lettertjes op de loc moeten komen. Daarvoor zijn mooie decals (afschuifplaatjes) te koop, maar natuurlijk niet in Nederland... Waarschijnlijk gaat e.e.a. toch lukken via een medespoorder in Amerika!

De decals zijn binnen, het spuiten is dus weer begonnen. Zoals al eerder gezegd er moet altijd van licht naar donker worden gewerkt. Daarom komt de groene kleur als eerste aanbod. Na grondig drogen volgt de tweede kleur, namelijk zwart. Dat heeft dus even geduurd, maar twee maanden na de eerste kleur (die dan ook echt volledig was uitgehard) is de rest zwart gespoten. Nu alleen nog de roosters in een ijzerzilverige tint verfen, waarschijnlijk met het handje, en als het kan nog voor de kerst.

Eerst de groene kleur Daarna de zwarte kleur

Zoals aan mezelf beloofd de afgelopen kerst de F7 afgemaakt. Eerst het rooster geverfd met een mengsel van ijzerkleur en stofgrijs. Dit geeft een "open" look aan de roosters. Vervolgens de decals aangebracht. Dit ging redelijk eenvoudig. Dit omdat ik twee speciale decalvloeistoffen (micro-set en micro-sol) heb gebruikt. Deze maken de decals zo zacht dat ze als het ware met de verf versmelten. Het bewerken van de neus was nog het lastigst omdat de onderste koplamp precies in het midden van deze decal zat. Na droging het geheel met matte lak overgespoten om een uniform uiterlijk te krijgen. Als laatste stap de ramen voorzien van kunstof en de lichtgeleiders aangebracht. De nummerborden zijn ook met decals beplakt wat een authentiek effect geeft.

Voorzien van decals Inclusief de lichtgeleiders en de relingen Het eindresultaat

Het eindresultaat

Top of page

balkje

De digitale ombouw

Bij zo'n renovatie moet ook de motor er aan geloven. Dit is nog een klassieke motor met schakelrelais. Het schakelrelais moet er dus aangeloven en de motor wordt voorzien van HAMO magneet. Hieronder staan de nog uit te voeren stappen beschreven. Zodra de ombouw voltooid is zullen de foto's worden toegevoegd.

Benodigdheden

  • Decoder (LokPilot MOT/DCC)
  • HAMO magneet 22 0560 voor LCFM (ESU 51960)
  • Decoderstekker (zelfbouw)

Plaatsing HAMO magneet

De HAMO magneet is eenvoudig te plaatsen. Verwijder daarvoor eerst alle condensatoren en smoorspoelen die op het motorschild zitten. Die zijn bij gebruik van de LokPilot namelijk niet gewenst. Soldeer ook alle andere draden los en verwijder het schakelrails. Haal nu eerst de koolborstels uit de motor, die schieten anders gegarandeerd weg. Verwijder de draaistelkap en daarna de beugel waarmee het draaistel in het chassis hangt, dit is even prutsen. Verwijder het draaistel uit het chassis en schroef vervolgens het motorschild los.

De motor ligt nu in onderdelen voor je. Deze kunnen direct mooi schoon worden gemaakt met wasbenzine of spiritus. Vervang nu de poolbeugel voor de HAMO magneet. Zet de motor weer in elkaar, dat kan even lastig gaan want de magneet trekt het anker aan.

De decoderstekker

Ik voorzie alle locs die worden omgebouwd van een NEM stekker iets wat dus ook bij deze loc moest gebeuren. Een NEM stekker is eenvoudig te maken door twee SIL-stripjes (dit is een enkelvoudig rijtje busjes waarvan jezelf IC-voetjes kunt maken) met elk vier gaatjes erin naast elkaar te solderen op een op maat gezaagd stukje eilandjesprint. Een alternatief zijn de stekkervoetjes van bijvoorbeeld ESU. Daar zitten dan ook direct de draden in de juist kleuren (wel volgens de DCC-normen!) aan. Sluit de draden op de juiste manier aan. De indeling van de stekker is duidelijk beschreven in de handleiding van de LokPilot. Belangrijk bij draaistel locomotieven (zoals de F7) is dat alleen massa via de motor niet voldoende is. Het beste kan op de oude houder van het rails een tweede massa aansluiting worden aangebracht. Dit voorkomt een haperende LokPilot.

Inbouw LokPilot

Dit is het gemakkelijkste klusje. Steek de stekker van de LoPi op de juiste manier in de voet. Gebeurt het foutom, dan is er gelukkig geen sprake van rook, alleen dat het licht het niet doet. Test nu het rijden, mocht blijken dat de loc achteruit rijdt (de kant met de sleeper is de voorkant!) wissel dan de draden aan de motor om. Klopt alles, bevestig dan de decoder met een stukje dubbelzijdig schuimplakband.

Gebruikte CV's LokPilot

De volgende waarden zijn gebruikt om een mooi rijgedrag te krijgen. De motor blijkt een wat lastig beestje te zijn, waarschijnlijk ook omdat het een SFCM (kleine) motor is. Hiervan is bekend dat deze in combinatie met een HAMO-magneet moeilijk te regelen zijn. De loopeigenschappen zijn dan ook redelijk, maar mooi zal het nooit worden. Het is hierdoor typisch een loc voor de grote baan en niet voor het fijne rangeerwerk. Het kan zijn dat ik er nog een ombouwset 60903 tegenaan gooi, al blijft de prijs daarvan stevig.

Instellingen EMD F7
CV Doel Waarde
02 Startspanning motor 06
03 Optrekvertraging 06
04 Afremvertraging 06
05 Maximale snelheid 50
06 Snelheid bij regelaar op 50% 25
29 DCC config. (28 stappen + analoog) 06
51 Motor efficiency 25
52 Hardheid v/d regeling 15
53 Motortraagheid 15
54 Dimmen verlichting 12

Top of page

balkje