graphics graphics graphics Go to Home page


Märklin NS 1200 (3055)

Ondanks dat ik niet Nederlands rijdt koester ik deze NS1200. Het is (naast een Amerikaanse F7) het enige overblijfsel uit mijn oude collectie. Helaas heb ik in mijn jeugdige onbesuisdheid toenmalig deze loc onderhanden genomen met en wel met glasverf, dat glom zo mooi.....

balkje

Van het reinigen en spuiten zijn helaas geen foto's gemaakt.

Het reinigen en spuiten

Märklin NS 1200 Nu, ongeveer 15 jaar later, wat grijzer en wijzer (en gekker) heb ik deze loc eerst totaal kaal gestript. Het metale karkas is vervolgens ingespoten met ovenreiniger (Mr. Mussle), in een dievrieszak gestopt en zo een dag in de week gelegen. Dit moest twee keer, de eerste keer voor het verwijderen van de glasverf (dat ging makkelijk) en de tweede keer voor de originele verf. Dat ging helaas een stuk lastiger. Uiteindelijk, met wat hulp van Jif en een elektrische tandenborstel (verwijderd naast tandsteen ook perfect verf!) was de kap schoon.

Vervolgens de juiste verven gekocht bij KleiNSpoor waarna het spuitwerk kon beginnen. Als eerste de kap goed ontvet en gedroogd. Daarna eerst in de grondverf gezet. Nadat dit droog was eerst de gele kleur voor de baan gespoten. Vervolgens de baan afgeplakt met Scotch Tape en eerst het dak grijs gespoten. De standaard grijze kleur heb ik een beetje verontreinigd met aluminiumkleur, dit geeft m.i. een realistisch schittereffect. Na het ook afplakken van het dak, de hele kap in de Berlijnsblauwe kleur gespoten. Als laatste nog de bufferbalken in de kleur rood gespoten en de basis was klaar. Al het spuitwerk is met de Proxxon single action airbrus set (incl. compressor) gedaan.

Top of page

balkje

De digitale ombouw

Binnenwerk Märklin NS 1200 Deze loc heeft analoog nooit lekker gereden. Waarschijnlijk heeft de veldspoel bij de vorige eigenaar al eens een keertje een beetje te veel spanning gekregen. "Achteruit" is de snelheid maar de helft van "vooruit". Dit gebrek maakt de ombouw naar digitaal alleen maar logischer, die veldspoel moet er dan namelijk toch uit.

Benodigdheden

  • Decoder (LokPilot MOT/DCC)
  • HAMO magneet 22 0560 voor LCFM (ESU 51960)
  • Decoderstekker (zelfbouw)

Plaatsing HAMO magneet

HAMO magneet in Märklin NS 1200 De HAMO magneet is eenvoudig te plaatsen. Verwijder daarvoor eerst alle condensatoren en smoorspoelen die op het motorschild zitten. Die zijn bij gebruik van de LokPilot namelijk niet gewenst. Soldeer ook alle andere draden los en verwijder het schakelrails. Haal nu eerst de koolborstels uit de motor, die schieten anders gegarandeerd weg. Verwijder de draaistelkap en daarna de beugel waarmee het draaistel in het chassis hangt, dit is even prutsen. Verwijder het draaistel uit het chassis en schroef vervolgens het motorschild los.

De motor ligt nu in onderdelen voor je. Deze kunnen direct mooi schoon worden gemaakt met wasbenzine of spiritus. Vervang nu de poolbeugel voor de HAMO magneet. Zet de motor weer in elkaar, dat kan even lastig gaan want de magneet trekt het anker aan.

De decoderstekker

Decoderstekker in Märklin NS 1200 Ik voorzie alle locs die worden omgebouwd van een NEM stekker iets wat dus ook bij deze loc moest gebeuren. Een NEM stekker is eenvoudig te maken door twee SIL-stripjes (dit is een enkelvoudig rijtje busjes waarvan jezelf IC-voetjes kunt maken) met elk vier gaatjes erin naast elkaar te solderen op een op maat gezaagd stukje eilandjesprint. Een alternatief zijn de stekkervoetjes van bijvoorbeeld ESU. Daar zitten dan ook direct de draden in de juist kleuren (wel volgens de DCC-normen!) aan. Sluit de draden op de juiste manier aan. De indeling van de stekker is duidelijk beschreven in de handleiding van de LokPilot

Inbouw LokPilot

LokPilot in Märklin NS 1200 Dit is het gemakkelijkste klusje. Steek de stekker van de LoPi op de juiste manier in de voet. Gebeurd het foutom, dan is er gelukkig geen sprake van rook, alleen dat het licht het niet doet. Test nu het rijden, mocht blijken dat de loc achteruit rijdt (de kant met de sleeper is de voorkant!) wissel dan de draden aan de motor om. Klopt alles, bevestig dan de decoder met een stukje dubbelzijdig schuimplakband.

Tijdens het testen bleek de loc echter telkens stil te vallen. Dit gedrag (telkens stoppen, optrekken, stoppen etc.) duidt bij een LokPilot op een voedingsprobleem. Na wat gezoek blijkt dat het massocontact aan het motorschild niet voor voldoende massa zorgt. Ook logisch want het motordraaistel heeft op 2 van de drie assen anti-slip bandjes zitten. De middelste as geeft dus te weinig contact waardoor de decoder telkens wegvalt en loc gaat hikken. Een extra massapunt aan het chassis, die verbonden is met het massaoogje aan het motorschild, lost het probleem op. Een goed massapunt is de, nu vrije, schakelrelaissteun. Deze zit aan het chassis en bevat al een draadoogje. Na deze wijziging loopt de loc wel soepel en stil zijn rondjes.

Gebruikte CV's LokPilot

De standaard motor waarden voldoen niet, de lok stottert dan. Met de volgende waarden in de betreffende CV's wordt het gewenste rijbedrag bereikt.

Instellingen NS1200
CV Doel Waarde
02 Startspanning motor 04
03 Optrekvertraging 06
04 Afremvertraging 06
05 Maximale snelheid 50
06 Snelheid bij regelaar op 50% 25
29 DCC config. (28 stappen + analoog) 06
51 Motor efficiency 35
52 Hardheid v/d regeling 15
53 Motortraagheid 15

Top of page

balkje