graphics graphics graphics Go to Home page


Ombouwen van Märklin motor van AC naar DC

balkje

Voordat je een goede digitale decoder in een Märklin locomotief kunt zetten moet de motor eerst voorzien worden van een permanent magneet i.p.v. die veldspoel rondom de stator. Daarnaast heb je ook een goede decoder nodig. De beste decoders op dit moment zijn die Märklin zelf maar ook niet te versmaden is de ESU LokPilot. Het ombouwen van de motor kan op een aantal manieren:

  • Märklin ombouwset 60901, 60903 of 60904
  • Märklin HAMO magneet + decoder
  • Conrad magneet + decoder

Märklin ombouwset 60901, 60903 of 60904

Dit is de beste en helaas ook veruit de duurste methode. De drie benodigde onderdelen (motorschild, vijfpolig anker en stator met permanent magneet) kosten te zamen een slordige 45 EURO. Je kunt ook een volledige ombouwset kopen. Deze kost een slordige 85 tot 95 EURO. Daarvoor krijg je dan naast de motor onderdelen een decoder, lamphoudertjes en nog wat ander klein grut. Het blijft echter wel veel geld...

Märklin HAMO magneet + decoder

Dit is makkelijkste methode. Je besteld een HAMO stator (wel even het juiste type nemen!). Vervolgens haal je de oude veldspoelstator er uit en monteer je de HAMO stator. Motorschild en anker worden dus gewoon opnieuw gebruikt. Een HAMO stator kost minimaal 15 EURO, wat veel geld is voor een magneet, een beetje ijzer en wat plastic.

Zie ook: Ombouw Marklin NS1200 met een LokPilot

Update: ESU levert nu ook deze magneten. De kosten liggen rond de 11 EURO in Nederland en 8 EURO in Duitsland.

Conrad magneet + decoder

Dit is de lastigste methode. Bij Conrad bestel je een speciale supersterke magneet. Vervolgens ga je met een slijptol c.q. ijzerzaagje de oude stator met veldspoel te lijf. Eerst moet het koperdraad er helemaal af. Vervolges zaag/slijp je hem twee keer door en wel zo dat de magneet (is een klein blokje) er percies strak in past. Na deze exercisie (kost een kwartiertje) heb je voor 50 EUROCENT hetzelfde resultaat als een HAMO stator.

Aan deze methode kleeft echter een enorm nadeel. In de praktijk blijkt dat de pasnauwkeurigheid sterk afneemt. Bij SFCM gaat het nog wel, maar bij LCFM gaat het bijna altijd mis (ik praat uit ervaring...). Een oplossing is dan om de stator niet helemaal door te zagen. De enige manier om dit netjes te doen is met een haakse slijper (grof geweld dus) rustig (wat eigenlijk niet kan) de stator uit te slijpen. Niet iets voor de zwakhartigen onder ons....

De decoder

In het geval van de HAMO stator en de Conrad stator kan je beter niet de Märklin decoder (60902) gebruiken. Deze werkt namelijk niet echt optimaal met deze combinaties. Daarnaast is deze decoder los ook te te duur, namelijk 50 tot 60 EURO. Een goede keuze is de ESU LokPilot. Deze kost ongeveer 30 EURO en heeft als voordeel dat je de motor instellingen zelf kunt wijzigen. ESU geeft zelf al een aantal instellingen voor zowel een HAMO-motor als ook voor de 6090x-motor. De conrad-motor zit qua instellingen tussen de HAMO en de 6090x instellingen in. Gelukkig zijn er reeds mensen geweest die de juiste instellingen voor een aantal locomotieven reeds hebben bepaald en verzameld, zie daarvoor de LokPilot database bij MIST7.

Conclusie

De Conrad ombouw is het goedkoopst en geeft zodoende toch nog de beste prijs/prestatie verhouding. Echter in de praktijk kan je beter kiezen voor een HAMO of ESU stator. Dit geeft namelijk redelijke tot goede (bij een LFCM motor) rijeigenschappen gekozen em de ombouw is een stuk eenvoudiger.

Is geld geen bezwaar kies dan voor de Märklin motoronderdelen. De keuze Marklin dekoder of ESU Lokpilot/Viessmann decoder is hiermee een kwestie van smaak. Beide geven een excellente prestatie.

Download Ombouw informatie Goedkope ombouw Marklin van AC naar DC (26 kB)

Download Marklin codes voor ombouw Marklin onderdelen nodig voor motorombouw (9 kB)


Top of page


balkje