graphics graphics graphics Go to Home page


Woodland Scenics Earth Colors

balkje

Gekleurd tunnelportaal met pigmenten Woodland Scenics maakt speciale pigmenten waarmee je snel en eenvoudig je landschap, die het liefst van gips moet zijn, eenvoudig kunt inkleuren. De kleuren zijn los en in een setje, de Earth Coloring kit, te krijgen. Wat mij de eerste keer deed twijfelen was de prijs. Deze is nogal stevig zeker gezien het kleine formaat van de flesjes. Om toch wat te kunnen testen heb ik de kit gekocht, ook niet goedkoop (E 20,-), maar dan heb je wel alle kleuren.

Bij het lezen van de gebruiksaanwijzing blijkt dat je de kleuren het beste kunt verdunnen voor dat je ze gaat verwerken volgens de aanbevolen methode (de luipaard methode). Alle kleuren worden met water verdunt in de verhouding 1:10. Alleen Zwart, Raw Umber en Slate Gray kan beter kiezen voor 1:20 gaan. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van hoe dekkend je de kleuren wilt hebben. Door deze verdunning doe je dus best wel lang met zo'n potje of flesje.

Top of page

balkje

Voorstrijken

Gekleurd tunnelportaal met pigmenten Dan nu de kweste van het wel of niet voorstrijken van het gips. Om e.e.a. te testen heb ik een proef gedaan met een rotsafgietsel van een Woodlandrotsmal. Deze is in drie delen opgedeeld.

  • 1 = Zonder voorstrijk, met coating
  • 2 = Zonder voorstrijk, zonder coating
  • 3 = Met voorstrijk.
Als voorstrijkmiddel n als coating heb ik verdunde houtlijm (1:4) gebruikt. Gebruik nooit Woodland Scenic cement, want de latex in deze lijm trekt namelijk niet in het gips, maar geeft een soort van plastic laagje die te gemakkelijk loslaat en dan ook nog eens de meeste kleur meeneemt.

Direct is duidelijk dat voorstrijken, met verdunde houtlijm, (sectie 3) geen succes is. Het water/pigment mengsel parelt er gewoon vanaf. Nu kan het zijn dat een echt voorstrijkmiddel dit effect niet heeft, ook een nog meer verdund houtlijmmengsel zou kunnen schelen. Bij de secties 1 en 2 is wel het gewenste effect ontstaan. Het gips is mooi gekleurd. Omdat de pigmenten altijd in water oplosbaar blijven en verouderen (= valer worden!) is het wel zo verstandig om het gips van een coating te voorzien. Het belangrijkste nadeel is dat het gips gaat glimmen, een effect waardoor het lijkt alsof de rotsen nat zijn. Dit is echter niet mijn bedoeling. Ook hier ga ik nog experimenteren met een meer verdund houtlijmmengsel en Talens Fixeer voor Pastelkrijt.

Een laatste kwestie is het wel of niet bevochtigen van het gips voordat je begint. Ook hiervoor geldt dat teveel niet goed is. Want als het gips geen vocht meer opneemt, neemt het ook geen pigment meer op! ik heb beide geprobeerd en persoonlijk bevochtig ik het gips dus niet. Het voordeel is dat de eerste basiskleur hierdoor diep in het gips doordringt met als voordeel dat een kleine beschadiging niet direct wit toont. Het nadeel is dat je veel basispigment nodig hebt n dat je voorzicht met de steunkleuren moet werken, het is nemelijk al snel te veel. Dit geldt vooral voor de afwerkkleur!

Top of page

balkje

Verwerking

Verwerken kan op diverse manieren. Standaard zit er een sponskwastje bij de kit, maar het kan ook met een penseel. Ik gebruik beiden, want het hangt van het onderwerp af wat lekkerder werkt. De rotsen op de hoekmodel heb ik met een penseel gekleurd, terwijl de tunnelportalen met de sponskwastjes zijn gedaan. Een mogelijk alternatief is het werken met een bloemenspuit, waarbij het nadeel is dat er flink gespetterd wordt, wat lang niet altijd wenselijk is.

Meng de gewenste kleuren (zie hieronder voor juiste combinatie). Voordat de basiskleur wordt aangebracht kan het gips eerst licht worden bevochtigd. Dit vermindert de zuigende werking waardoor het eenvoudiger wordt om de kleuren "nat in nat" aan te brengen voor het gewenste effect. Te droog gips zuigt al het vocht weg waardoor het krijgen van een mooi kleurverloop lastiger wordt is.

Bedenkt dat je het altijd iets te donker moet maken. Dit omdat na verdamping van het vocht het gips altijd weer wat oplicht. Het drogen duurt meestal twee drie dagen. Mocht na droging het effect tegenvallen of niet naar wens zijn, breng dan gerust op wat kleur aan (weer verdund natuurlijk). Bij slechte dekking, vaak een kwestie van vettigheid, de kleur voorzichtig onverdund opbrengen. Is alles naar wens, dan moet het geheel nog worden gefixeerd. Zou dat niet gebeuren dan verbleken de kleuren na loop van tijd. Fixeer in ieder geval NOOIT met Scenic Cement, het latex wat hierin zit geeft een raar plasticlaagje die te makkelijk loslaat! Gebruik liever verdunde houtlijm (verhouding 1:10) of Talens Patelkrijt fixeer. Met een paar uur is het droog en de kleur gefixeerd. De rotsen krijgen hierdoor wel een matte glans.

Top of page

balkje

De kleurcombinaties

Hieronder staan voor de drie meest gebruikte steentypes de kleurcombinaties en aanbrengvolgorde.

Zandsteen
1) Yellow Ocher C1223 N96128
2) Burnt Umber C1222 N96127
Graniet
1) Concrete C1217 N96122
2) Stone Grey C1218 N96123
Kalksteen
1) Yellow Ocher C1223 N96128
2) Raw Umber C1221 N96126
Afwerking
3) Slate Gray C1219 N96124

De C-nummers zijn de Woodland Scenics productcode. Deze pigmenten worden ook onder de naam van Noch geleverd. Gebruik in dat geval de N-nummers om er zeker van te zijn dat het om dezelfde kleuren gaat. Voor het donkerder of lichter maken kunnen het beste de pigmenten Wit (C1216) en Zwart (C1220) worden gebruikt.

Verder zijn er ook twee "basis" pigmenten beschikbaar. Green (C1228) en Earth (C1229)kunnen net zo makkelijk worden verwerkt als de andere pigmenten. Ook dan is het effect een wat transparant gekleurde ondergrond die vervolgens met de nodige turf producten wordt ingestrooit om als basis voor de verder aankleding te dienen.

Top of page

balkje