graphics graphics graphics Go to Home page


Mayville

balkje

Newsflash

Op zaterdag 24 april bezegelen Gino Damen (Quarter105 Corp.) en Jaap Vastmaar (EastHouseLumber Corp.) de overdracht van Mayville.

De afgelopen weken is achter de schermen druk gewerkt aan de overname van Mayville door EastHouseLumber Corp. EastHouseLumber Corp. zal Mayville onder de naam Cobyville verder ontwikkeld. Het eerste publieke optreden van Cobyville staat gepland voor Zuidbroek 13-17 oktober 2010.

Quarter105 Corp. gaat samen met een aantal oudbewoners en ondernemers van Mayville, Mayville "Next Generation" ontwikkelen. De verwachting is dat de eerste plaat in de zomer van 2010 worden gezaagd.

Top of page

balkje

Intro

Mayville is een klein stadje aan een Union Pacific branchline. In Mayville zijn een paar industrieen zijn gevestigd die dagelijks goederen ontvangen en verzenden. Vanuit Mayville loopt ook een aansluiting naar de interchange met de ATSF.

Herzien Mayville ontwerp Mayville bestaat uit 4 segementen die samen 1 module vormen. Van deze 4 segementen zijn er twee altijd nodig. De derde, de aftakking, is in principe alleen nodig als de aftakking ook echt gebruikt word. en de vierde voor een iets langere variant.

In combinatie met een van de eindmodules veranderd Mayville in een kopstation. Een speciaal segment (eigenlijk een module) is het eind segment. Deze combinatie wordt alleen gebruikt als Mayville niet in een doorgaande lijn zit. Het gebruik van de eindmodule is dan noodzamelijk om een lok en één wagen samen om te kunnen laten lopen, wat voor het rangeren noodzakelijk is.

Top of page

balkje

Constructie

Na de wat ongelukige maatvoering van Lone Tree Yard is vanaf nu de standaardmaat voor een module 100 x 50 cm (LxB). De hoogte is afhankelijk van het thema maar is minimaal 13 cm (de hoogte van het profiel). Voor de rails wordt opnieuw Peco Streamline Finescale (code 75) gebruikt. Alle segementen krijgen één paar poten c.f. de Download FREMO US Module normen (Nederlands)   FREMO US Module normen (Nederlands)

Alle segmenten zijn gemaakt volgens de standaard constructie. Initeel was ik nog van plan om alleen een 2 cm hardschuimplaat te gebruiken als deklaag, maar dat gaf ruzie met de pootbevestiging (het schuim komt te laag in de bak te hangen) waardaar het toch maar weer multiplex (wel populier i.v.m. het gewicht) is geworden.

In een ernstige vlaag van enthousiasme heb ik in één dag tijd alle rails aangelegd op Mayville. Was even doorhalen, maar dan ligt er ook wel een serieuze lading rails. Als eerste alle wissels standaard DCC vriendelijk gemaakt én het hartstuk juist aangesloten. Vervolgens de gaten voor de draden aan de wissels geboord. Nadat alle wissels goed lagen én de gaten voor de wisselaandrijving geboord waren de strook onder de tong waar de aandrijving zit geschilderd in Burnt Sienna. Hier kan en komt tenslotte geen ballast te liggen i.v.m. de bedrijfszekerheid.

De volgende stap is het aanbrengen van de messingschroeven waarop de rails vast komt te liggen op de kopstukken. Hierna zijn de nog missende stukke rails stuk voor stuk op maat worden gemaakt, van eigen voedingsdraden worden voorzien en gemonteerd. Bij de rechte overgangen is het allemaal niet zo spannend, dankzij goed houtwerk, maar om problemen in de bocht te voorkomen zijn daar speciale vangrailsjes (guardrails) nodig. Hierdoor blijven de wielen altijd binnenboord ook als e.e.a. wat minder nauwkeurig vast zit.

Totaaloverzicht Mayville segmenten Detailopname gebogen segment overgang

Voor de doorgaande leiding is 2,5 mm2 luidsprekersnoer gebruikt. De kleurcodering is puur voor mezelf zodat ik zeker weet dat ik de juiste sporen aan de juiste ader aansluit. Ook nu wordt voor de onderlinge verbinding gekozen voor het hetero-systeem (per kant een male én female stekker). Dit maakt dat je geen losse verbindingskabels nodig hebt. De wisselmotoren zijn opnieuw Tortoises. Naast het puntstuk schakelen ze nu voor de belangrijkste spoorsegmenten ook het tegemoetkomende spoor spanningsloos als de wissel afbuigend staat. Zo word voorkomen dat je tegen de wissel in kunt rijden als deze fout staat. Dit is belangrijk omdat hiermee kortsluiting en dus uitschakelen van de digitale centrale, wordt voorkomen.

Totaaloverzicht onderkant Mayville segment Bedradingsschema wissels

De modules zijn voorzien van hardschuimopvulling. Het hardschuim is op gevuld met lichtgewicht vuller en na droging glad geschuurd. Hierna is de basiskleur latex aangebracht. In de natte latex is direct zand gestrooid zodat er straks voldoende grip is voor de overige strooimaterialen. Op het linker segment is ook de weg gesneden uit polystyrol plaat. Deze moet nog wel in "beton" worden veranderd voordat hij definitief vast kan worden gemaakt.

Het betonplaat patroon is er in gekrast met de achterkant van een afbreekstanleymes. Het vinden van de juiste betonkleur bleek toch een stuk lastiger dan gedacht. Er is wel een modelverf fabrikant die "Aged Concrete" als kleur heeft, maar deze verf is in Nederland bijna niet te krijgen. De eerste mengpoging was te beige. Het huidige resultaat is eigenlijk te blauw. Maar met het aanbrengen van de rijsporen en verweren hoop ik dit te verhelpen. De platen zijn met montagekit vastgelijmd waardoor ik kon beginnen met het inbedden van de rails. Zeker met zoveel spoor is dit altijd een hele klus. Om een idee te geven, het inbedden van de eerste helft heeft me ongeveer negen uur gekost. Dat is dan wel inclusief voorbereidende werkzaamheden (afplakken e.d.) en het afwerken van het landschap tussen de sporen in. Nu duurt ballasten van rails zonder wissels niet zo lang. Voor een wissel geldt dat deze altijd heel nauwkeurig moet worden ingestrooid. Een foutje en de wissel doet het niet meer, d.w.z. hij klemt of zit zelfs helemaal vast. Het is een kwestie afwegen, van nu drie uur extra besteden of later zes uur om het te repareren.

Hardschuim in het rechter segment Overzichtopname rechter segment In het verlengde van het spoor met een blik op de straat

De volgende foto's geven een beeld van de gebouwen die aan de straatkant komen te staan. Alle gebouwen zijn DPM bouwpakketen, dit bevorderd de uniformiteit van het straatbeeld. Waarbij het vooral om de onderlinge proporties van de gebouwen gaat. Ons menselijk oog is namelijk nogal gevoelig voor deze details. Een aantal gebouwen worden voorzien van een interieur die bij hun functie pas.

De bocht in de straat is gewijzigd. Bij de eerdere constructie, een waaier, werd ik er op gewezen door mede modelbouwers dat dit niet bepaald realistisch was. Bij de nieuwe bocht lopen de voegen gewoon door en dit ziet er een stuk realistischer uit. Voor de belijning is een witte en gele verfstift van Edding gebruikt. Dat werkt snel, simpel en schoon. Na droging is de straat met matte lak geairbrushed.

Overzichtopname gebouwen in de hoofdstraat Detailopname bocht in de hoofdstraat Aanbrengen verweringspoeder

Voor de bediening van de wissels heb ik niet gekozen voor een bedieningspaneel, maar voor montage van de schakelaars in de zijwanden. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat de wissels van beide kanten zijn te bedienen (gerealiseerd met een hotelschakeling) en dat er geen los bedieningspaneel meer nodig is. Als extraatje zijn er leds gemonteerd om snel de stand van de wissel te kunnen herkennen.

Detailopname onderkant modules Bediening aan de zijkant met leds

Langs het achterste spoor staan drie industrieën. Helemaal achteraan het spoor staat een grote olie handelaar. In principe kunnen hier maximaal 4 tankwagens worden geladen en/of gelost, maar er kan ook een boxcar worden afgehandeld voor het verladen van olie gerelateerde producten.

United Transport Services was al eerder geplaats, maar links en rechts moest nog het nodige aan hekwerk en bestrating worden aangebracht. De bestrating is weer van styreen gemaakt waarin de betonplaten zijn ingekerfd. Het hekwerk is van messingstaafjes en aluminiumgaas gemaakt. Het prikkeldraad komt bij een gameshop vandaan. Het UTS gebouw is ook voorzien van een lichte verwering zodat deze er minder nieuw uitziet.

De werkzaamheden hebben zich naar linksvoor verplaatst. Eerst was het idee om hier een autohandel te modeleren, maar bij nader inzien biedt een depot meer bedrijfsmogelijkheden. Hiervoor is eerst de ondergrond opgehoogd met een stukje dun hardschuim. Hierop komt dan de basis voor het perron en het gebouw zelf. Ook de kruisingen met de sporen is ondertussen opgevuld. Hiervoor is superlichte muurvuller gebruikt. Dit materiaal blijft flexibel wat onnodig schuren voorkomt.

Blackwell Oil Spoorwegovergang Depot en station

Tijdens een aantal rijdagen is gebleken dat de omloopcapaciteit op Mayville te beperkt was. Omdat alle sporen bij de overgang tussen de beide originele segmenten haaks op de rand staan kan eenvoudig een extra segment tussen worden gevoegd. De standaard segementlengte is 1 meter. Om transportabel te blijven moet het nieuwe segement 55 cm lang zijn zodat het samen met het een bochtsegment (45 cm) weer op een meter uitkomt. Ondanks de relatief geringe lengte van het nieuwe segment neemt de capaciteit toe met ongeveer drie wagens (50 ft). Dat is voldoende om de geconstateerde problemen te verhelpen. Het omloop spoor biedt nu ruimte aan één locomotief, zeven 40 ft wagens en één caboose.

Dit segment wordt aan de voorkant voorzien van een straat en de nodige gebouwen. Als industrie komt er een graansilocomplex, een ijshuis, een melkfabriekr (dairy processor) of een vee-laadstation te staan. De definitieve keuze moet nog worden gemaakt.

Extensie Extensie Extensie

Het thema voor het afbuigende spoor aan Mayville is sinasappels. Alleen het maken van de boompjes was een probleem, of beter gezegd, de sinasappels zelf. Een paar maanden geleden vond ik in mijn voorraad echter een zakje van Woodland Scenics met daarin miniatuur sinasappels. Kortom, de bomen konden worden gemaakt. De bomen zijn volgens mijn standaard methode gemaakt, d.w.z. Woodland Scenic stammen bekleed met Heki-Flor matjes ( DHZ bomen met Heki en Woodland Scenics). Als laatste stap in het proces zijn nu echter de sinasappeltjes er op gestrooid. De module zelf was snel aangekleed. Het resultaat is in de onderstaande drie foto's te zien. Ondertussen zijn overigens ook nog de graspollen aangebracht. Die foto's volgen nog.

Overzicht bocht segmentje Detailopname boomgaarde Detailopname boomgaarde

Gestaag vorderd de bouw van de huizen. Voor op de extensie begint het blok qua buitenkant zijn einde te naderen. Ook de wegen zijn qua structuur klaar. Nu alleen nog verven. Dat wordt nog lastig want ik ben vergeten op te schrijven welke kleuren ik ervoor heb gebruikt.

Extensie Geverfde huizen en industrie

Top of page

balkje