graphics graphics graphics Go to Home page


H0 modulaire baan "Wachtstadt"

balkje

Deze baan is verkocht op 6 januari 2006 i.v.m. de definitieve overstap naar 2-rails Amerikaans. Deze pagina geeft een impressie van deze baan zoals hij was op het moment van verkoop.

Inleiding

divider

Immer and der Wand entlang, Karl Gebele, Eisenbahn Journal Anlagenbau & Planung 2/2002 Belangrijke inspiratie bron voor mijn huidige baan is "Immer and der Wand entlang" (Eisenbahn Journal Anlagenbau & Planung 2/2002) van Karl Gebele. Hierin wordt het concept van een modulaire baan neer gezet die je stukje bij beetje kunt laten groeien. Hierdoor is het mogelijk om de baan stukje bij beetje te laten groeien en zelfs per nieuw te maken module een andere opzet te kiezen dan initieel bedacht. Daarbij moet je je wel houden aan de reeds aanwezige overgangen anders rijdt het wat moeilijk.

De standaardmaat voor een module heb ik op 40 x 85 cm (LxB) vastgelegd. De breedte biedt genoeg vrijheid bij de vormgeving van de scenery en de lengte is ingegeven door de hanteerbaarheid en de C-rails geometrie. Binnen deze lengte valt namelijk twee keer een standaard raster (= 36 cm) en twee (relatief eenvoudig) te vervangen koppelstukjes. Bij een rechte module bestaat deze dan uit de volgende rails-elementen:

24064, 24188, 24172, 24172, 24118, 24064

Totaal is dit 84,8 centimeter. Het restant van 2 mm is nodig om de werking van de verschillende materialen bij temperatuurswisselingen op te vangen. Voor de overige constructie details maak ik gebruik van de H0e-normen, analoog aan zoals ik het voor de Modelspoorclub Assen heb opgezet.

Totaal overzicht modulebaan

Uit het ontwerp blijkt ook gelijk het bedrijfsconcept dat gehanteerd gaat worden, namelijk "out and back". Dat is dus primair fiddleyard - station. Maar ook station - kopstation - station - fiddleyard is een optie. Het rangeren op het station zelf is dan nog niet eens in beeld geweest. Kortom mogelijkheden in overvloed.

Top of page

balkje

Stationsmodule

Het station is een regionaal knooppunt, aan een enkelsporige nevenlijn. De knooppunt functie heeft als gevolg dat er ook best wel veel spoor aanwezig is. Door de plaatsing in de tijd (periode III/IV) is er nog verhoudingsgewijs veel goederenverkeer via het spoor. Via het huisspoor aftakking op het hoofdspoor) en dus voor het station langs is de stukgoedloods te bereiken. Bulkgoederen moeten op een van de twee andere sporen (Y-vorm linksboven in) worden geladen en gelost. De Y-vorm is van binnen geplaveid om het direct in c.q. uit de bak van een vrachtwagen te kunnen laden en lossen mogelijk te maken. Aan de bovenste poot van de Y is een gelijkvloers laadperron beschikbaar. Hier kan o.a. vee worden verladen en gelost. Via het omloopspoor (onderkant ontwerp) is het opstelspoor voor het lokale boemeltje te bereiken.

Het station bestaat uit een tweetal segmenten. Deze zijn elk 83 x 50 cm. In de doorgaande sporen zijn de slanke C-wissels gebruikt. Alleen in het rangeergebied zijn de steile wissels terug te vinden.

Ontwerp stationsmodule

De stationsmodule

Top of page

divider

Kopmodule

De kopmodule is een buitenbeentje. Het enige doel is om voldoende uitloopspoor te hebben opdat de stationsmodule als een kopstation kan worden ingezet.

Ontwerp kopmodule

De kopmodule

Top of page

divider

Hoekmodule met beekje (was tunnel)

De hoekmodule bestaat uit twee segmenten. De linkerkant omvat een beekje, de rechterkant is "normaal". Als boog wordt de R5 uit het Marklin C-rails programma gebruikt. Effectief is dat een straal van 64,5 cm.

Hoekmodule

Fiddleyard (3 segmenten)

Het fiddleyard bestaat minimaal uit drie segmenten:

  • Wisselstraat segment (72 cm)
  • Sporen segment (72 cm)
  • Buffersegmentje (10 cm)
  • Optioneel is er nog een overgangssegment (36 cm) en sporen segement (36 cm) beschikbaar. Hiermee komt de totale lengte van het fiddleyard op 2,26 meter.

    fiddleyard

    De hoekmodule en fiddleyard

    Top of page

    divider