graphics graphics graphics Go to Home page


Logboek 2005

balkje

December

18 december 2005

Opnieuw een hele tijd geen tijd voor de site gehad. Gelukkig komt daarin nu weer verandering. De zolder boven de garage is klaar en de modules staan er al. Nu is het alleen nog wat kleine dingen (opbergkastjes) die gemaakt moeten worden. Een probleem is nog de verlichting. Momenteel zijn dat halogeen spotjes, maar die geven te direct licht. Ik denk dat ik toch maar ga voor een tweetal TL-bakjes met daarin dan wel warm gele buizen. Na de kerst vakantie (moet toch even bijkomen) wordt het tijd om een vervolg te maken met de US-modules. Waarschijnlijk eerst een rechte en twee boogmodules voordat ik aan de Timesaver ga beginnen.

balkje

November

8 november 2005

Een hele tijd geen updates op de site geweest. Dit omdat ik momenteel druk bezig ben de zolder boven de garage opnieuw in te richten. Momenteel ben ik bezig met de isolatie en moet de tussenwand worden geplaatst, de elektra nog worden aangepast en natuurlijk de wanden afgewerkt. Kortom, ik ben nog wel even zoet ;-)


balkje

September

23 september 2005

De bouw vordert nogal langzaam. Dat is het probleem als je teveel dingen tegelijk probeert te doen. Momenteel is ongeveer de helft van de bomen vastgezet. De rest komt waarschijnlijk komend weekend (dit gezien de weersverwachting!). Op de website is onder downloads een tweetal documenten er bij geplaatst. Als eerste de FREMO-US normen en het tweede de puzzelhandleiding voor Inglenook Sidings.

5 september 2005

Met het mooie weer van het afgelopen weekend in de achtertuin even een bos in elkaar gezet. Dit zijn weer de standaard Woodlandstammen voorzien van de diverse soorten Heki-Flor. Nu alleen nog de stammen verweren (De stammen aan de voorkant zijn dat reeds) zodat ze er minder plastiek uitzien.


Top of page


balkje

Augustus

28 augustus 2005

Het was gisteren weer "Houten" tijd. Altijd leuk en vaak slecht voor de portemonee. Naast de nodige Kadee onderdeeltjes ook een Athearn Baldwin S12 rangeerloc en twee boxcars gekocht. Misschien niet het verfijnste mechaniekje, maar voor 25 euro (50% korting) echt een koopje.

Dit locje is ideaal voor de komende 1 oktober. Ik sta dan (weer) op de Modelbeurs Assen maar nu met mijn "Lone Tree Yard". Dan is het ook de bedoeling dat mensen zelf eens een puzzeltje kunnen wagen. Daar waag ik echter liever niet mijn LifeLike P2K SW9 aan. Dit locje is qua daarmee vergeleken een tank. Stalen handrails en een stevige kap zonder kwetsbare details. Verbeter opties...? Ja, een werkende verlichting i.p.v. dat pitje wat je niet ziet. Gelukkig straalt hij niet door in de kabine.

15 augustus 2005

Door tuinwerkzaamheden, het verwijderen van een vijver van 3,5x 4,5 x 1,5 m, maken dat het niet echt snel gaat met het Yard. Gelukkig heeft de inspiratie er niet onder te leiden. Zo laten de onderstaande foto's zien dat van n boom er rap naar meerdere boompjes is gegaan. Ook de behuizing voor de bemanning van de switcher is er gekomen. Deze is ontstaan uit een Athearn BN Caboose waarvan ik het onderstel "verknoeid" had..

7 augustus 2005

Afgelopen woensdagavond merkte ik op de club dat de LifeLike Proto 2000 GP9 die ik heb een raar geluid maakte bij het rijden, een soort van "thump, thump" waarbij hij ook een beetje haperde. Na enige gespeur op het internet bleek een veel voorkomt probleem te zijn bij de GP7/9 en 18's uit de productiejaren 1999/200 en 2001. Het blijkt dat het tandwiel waar de assen in zitten onder druk scheurt. Drama want hoe kom je nu aan dat onderdeeltje. LifeLike kon niet helpen want ze zijn net door Walthers overgenomen. Dan maar Brawa (importeur van LifeLike) in Duitsland proberen, dit terwijl je niet echt verwacht dat ze kunnen helpen. Wat schetst mijn verbazing, na twee dagen een envelop met daarin de reserve onderdelen in de bus! Die hebben ze nog dezelfde dag dat ik de vraag stelde via hun website verstuurd en dat in de vakantie tijd! Dat noem ik pas SERVICE!

3 augustus 2005

Lekker drie weken met vakantie geweest en alweer een weekje terug in de realiteit die werk heeft. Gelukkig heeft de vakantie me weer de nodig inspiratie opgeleverd (in Engeland 7 museumspoorlijnen bezocht en met 5 ook echt gereden). En van de inspiraties is dat ik nu een naam heb voor het Fiddleyard, namelijk "Lone tree yard" (waar natuurlijk meer dan n boom op zal staan).


Top of page


balkje

Juni

30 juni 2005

Met terugwerkende kracht dit logboek aangelegd. Dit betekend vooral voor de Fiddleyard pagina onder Project USA dat die meer het geheel gaat weergeven en minder de (on)gein tijdens het bouwen. Daarvoor gaat deze logpagina dienen.

De afgelopen week druk bezig geweest met het ballasten van het fiddleyard. Dit is een werkje dat altijd meer tijd kost dan dat je denkt, namelijk een slordige 12 uur! Gelukkig niet achter elkaar (dan heb je geen rug en armen meer over) maar in 5 avonden. Natuurlijk kan het wel sneller, maar dan heb je nog een hoop nawerk te verrichten. Nu is direct goed. D.w.z. er ligt geen ballast op de bielzen of tegen de zijkant van de railsstaven, de module overgangen zijn mooi strak en alle wissels werken direct goed.

19 juni 2005

Voordat het ballasten van de sporen kan beginnen moet er eerst nog Amerikaanse buffers komen. Deze zien er totaal anders uit dan de Europese versie. Deze zijn eenvoudig zelf te maken van een stukje railstaaf en een stukje messingdraad. Een uitgebreid artikel hoe dit moet staat in de Modelrailroader van juni 2005.

18 juni 2005

Als mijn vrouw thuis komt met een cadeautje voor me n het is ook nog eens voor de trein, dan weet ik genoeg.... ze heeft iets gekocht wat ik moet ophalen/aanpassen /schilderen of iets anders aan moet doen. Vandaag was het weer eens zover, ik kreeg een cadeautje (een doosje met 32 figuurtjes) en het verzoek om maandag even een kast op te halen die ze bij de kringloop had gekocht....

10 juni 2005

Bij het bespreken van mijn vorderingen op de modelclub kwam een medelid met het idee dat het ook wel handig zou zijn dat Mrklin modellen met geluid ergens stationair zouden kunnen staan. Dit is dus nu mogelijk omdat er een "middelrails" is gemaakt van twee railsstaven die los in de bedding lijken te liggen!

7 juni 2005

De afgelopen week een paar dagen vrij gehad. Hierdoor heb ik stevig kunnen doorwerken aan het Project USA. een tegenvaller was het wisselen van het rails materiaal van PIKO A-Rails naar PECO Streamline Finescale. De PIKO-rails bleek een stuk minder RP-25 vriendelijk te zijn dan dat mijn eerste tests uitwezen. Een tweede wijziging is dat ik de Peco wissels van Tortoise motoraandrijvingen heb voorzien. Hiervoor moesten de veertjes wel uit de Peco's gehaald worden. Het voordeel is dat ze nu mooi langzaam omlopen. Het bijkomend voordeel van dit gegoochel met rails is dat mijn Project USA nu wel technisch helemaal volgens de Fremo normen is.


Top of page


balkje

Mei

30 mei 2005

Alle rails ligt, nu is het tijd voor het testen van het concept. Dit blijkt goed te werken, alles past net zonder dat er gesjoemeld kan worden. Wat me meer zorgen baart is dat de wagentjes om de haverklap uit de wissels lopen. Een nader onderzoek leert me dat er blijkbaar toch teveel ruimte bij de strijkrails is waardoor het flensje net op de punt van het puntstuk stoot. Omdat RP25 bijna geen flens heeft lopen ze er dus uit. Het zal nu toch niet zo zijn dat door dit probleem ik toch moet omzien naar een andere rails....?

10 mei 2005

De eerste stap in het scenery proces is ook reeds gezet. De segementen zijn allemaal okergeel (met een snufje brunt umber) geschilderd. In de natte verf is direct een mengsel van gedroogde en gezeefde zwarte grondtuin, speelzand en sierzand gestrooid. Dit geeft direct een relief effect n het nog aan te brengen strooimateriaal van Woodland bleeft hierdoor veel beter liggen op de hellingen.

Helaas pindakaas het effect is me toch te donker. Daarom bij de Gamma een pot muurverf laten mengen in een zachtgeel kleurtje met een terra ondertoon. Deze kleur vervolgens ijverig over het oker heen gekwast en nogmaals ingestrooid met wat zand. Het resultaat is nu wel naar mijn smaak (zie de nieuwere log entries).

April

30 april 2005

Het derde segement is ondertussen ook in ruwe vorm gereed. Ook hier is er een basisplaat gebruikt waarop een laagje hardschuim is gelijmd. Hierop ligt weer de kurkbedding waarop de rails komt te liggen. Het voordeel is dat er direct op het hardschuim kan worden afgewerkt. Alleen het piepschuim moet van gips worden voorzien omdat dit kwetsbaarder is. Het mooist is het gebruik van alleen maar hardschuim, maar aan de grotere diktes is lastig te komen.

16 april 2005

Het halssegment is voorzien van zijn laag gips. Dit is helaas wat dikker uitgevallen dan de bedoeling was. Hierdoor is dit segment net zo zwaar is de wisselstraat geworden. De rotsen zijn overigens met Woodlandmallen gemaakt en daarna in de nog natte gipslaag op het segement verwerkt. De afwerking van het wisselstraat segment is eenvoudiger gehouden. Dit was ook mogelijk omdat onder het kurk geen triplex maar hardschuim ligt. Nu hoeft niet alles met gips bedekt te worden.

6 april 2005

Voor het bepleisteren van de halsmodule had ik Knauff Fix&Finish gebruikt. Dit omdat het aanzienlijk goedkoper is dan Alabastine muurvuller. Echter het werd niet goed hard d.w.z. brozig. Goede raad was lastig en daarom alles er in zijn geheel uitgehaald en een piepschuimen landschap er voor in de plaats gemaakt. Nu trouwens ook maar eerst de buitenkant een likje verf gegeven, dit scheelt weer met gipsvingers op de buitenkant van de module.

1 april 2005

De tweede module is in ruwbouw ook klaar. Op de foto kan je goed zien hoe slank de PIKO-wissels aandeden (vergelijkbaar met de medium Peco's). Ziet er strak uit, al zeg ik het zelf. Deze module is trouwens volledig voorzien van een 6 mm mulitplex plaat. Tegen het doorbuigen wordt deze plaat door twee spanten ondersteund. Bij het plaatsen van de spanten is trouwens rekening gehouden met voldoende ruimte voor de wisselmotoren die er straks nog onder moeten.


Top of page


balkje

Maart

29 maart 2005

De eerste module voor mijn project USA is in ruwbouw gereed. Het heeft een aardige tijd geduurd voordat ik zover was dat ik wist hoe ik het aan de vork zou gaan steken.

28 maart 2005

Begin van het logboek


Top of page


balkje