graphics graphics graphics Go to Home page


Logboek 2006

balkje

November

5 november 2006

De laatste tijd niet echt veel tijd gehad voor het werken aan mijn eigen baan. Wel zijn er ondertussen de nodige uurtjes gestoken in het clubproject IOTA waarmee we op 23 t/m 26 november op Hobby 2006 in Leeuwarden zullen staan.

Als voorbereiding op de komende verkoop van Station Wachtstad zijn alle pagina's voorzien van nieuwe foto's Echt nieuw zijn de nachtfoto's van het station, nu is goed de verlichting te bewonderen.

Toch ook nog een gaatje gevonden om snel nog wat hardschuim in een paar van de nieuwe modules te plakken. Kan het mooi drogen waarna het in de juiste vorm (en gladheid) kan worden geraspt. Dat zal echter pas begin december gaan gebeuren.


Top of page


balkje

Oktober

12 oktober 2006

Tja, en al verkopend stuit je ook zelf wel eens op iets leuks namelijk een Alco S3 switcher (rangeer loc). In Nederland is dit type loc (kleine switchers) bijna niet te vinden in de winkels en van de Union Pacific is vaak helemaal een crime. Gelukkig voor mij viel dit exemplaar bij de verkoper buiten zijn tijdperk. Voor mij is het wel een goed exemplaar. Nu staat hij nog schoon op de foto, maar ook deze loc zal nog verouderd worden om zo het zware dagelijks leven van dit type weer te geven.

10 oktober 2006

Afgelopen zondag begonnen met het voorkomen van mijn Märklin materiaal. De eerste advertenties staan ondertussen op Marktplaats. Naast het materiaal zal uiteindelijk ook heel Station Wachtstadt (alle modules!) langs deze weg te koop worden aangeboden. Zo creëer ik ruimte en de nodige fondsen om Project USA verder uit te bouwen.


balkje

September

Ook het andere segment is ondertussen voorzien van de nodige bedrading én gelukkig werkte alles in één keer. Naast het nodige gesoldeer heeft ook de verfkwast niet stil gezeten. Bij de lokale treinenwinkel liep ik o.a. tegen een express reefer aan. Deze wagen werd door de firma Hood ingezet om haar producten (verwerkte melk) snel en zonder schade naar de klant te vervoeren. Omdat ik wel meer speciale wagens heb ben ik begonnen een nieuwe pagina in te richten waarop deze wagens komen te staan. Te vinden onder Modelspoor -> Project USA -> Materiaal.

11 september 2006

De vakantie zit er al weer een dikke week op. Na bijkomen van het Engelse eten (lekker, maar wel vet) was het tijd om de soldeerbout weer eens op te warmen.Gisteren de eerste bedradingen aangelegd om ook Mayville gebruiksklaar te krijgen. Het eerste segment is ondertussen bedraad waarbij alleen nog even naar de "dodemans" stukjes moet worden gekeken. Dit zijn stukken spoor die "dood" worden geschakeld opdat je niet in een fout staande wissel kunt rijden en zo kortsluiting veroorzaakt.


Top of page


balkje

Augustus

7 augustus 2006

Het is een tijdje stil geweest alhier. Dat kwam ook redelijk overeen met de werkelijkheid. Vorige weekend heb ik echter de transportschotten voor Mayville gemaakt (zie hiervoor onder Tips het item " Het maken van module transportschotten".

Soms heb je van die dagen dat alles goed gaat. Dit gold ook voor het afgelopen weekend. Bij het werken aan Mayville ging alles zeer voorspoedig, ik heb me zelfs niet verbrand aan de soldeerbout!aan de beurt. Hierdoor is het gelukt om in één dag tijd alle rails (inclusief de wissels) aan te leggen. Zeker in de boog was het nog wel even peinzen voordat ik de oplossing had om ook daar een bedrijfszekere overgang te waarborgen. De volgende stap is het aansluiten (en het is een aardige spaghetti) van alle draden en vervolgens proefdraaien met een locomtief om te zien of de wissels de stroom goed schakelen.


Top of page


balkje

Juni

30 juni 2006

Nog twee foto's toegevoegd aan de gebouwenpagina van Mayville. Nu is eenvoudiger te herleiden waar de beide gebouwen moeten komen te staan. Gezien het weer van komende weekend zal het wel neerkomen op het maken van een laadplatform voor Luc's en afmaken verwering van UTS. Beide klusjes die goed onder de parasol kunnen.

In de tussentijd zijn een tweetal gebouwen voor Mayville gereed. Deze gebouwen zijn nodig om de sporen te kunnen leggen. Hun maten zijn namelijk nodig voor de juiste ligging. Omdat er op Mayville de nodige gebouwen komen heb ik hiervoor een speciale "Mayville gebouwen pagina" gemaakt. Hier zijn straks alle gebouwen en een kort sfeerbeeld van hun bouw terug te vinden.

Ook zijn ondertussen de wisselmotoren binnengekomen. Deze tortoises waren namelijk een paar maanden niet leverbaar waardoor het leggen van de rails er ook niet echt van kon komen. Nu alleen het probleem dat de tuin en huis ook de nodige aandacht vragen en hoe dat te combineren met het leggen van de rails...

5 juni 2006

Even een inhaalslag. Het is bijna twee maanden geleden sinds de laatste melding, maar dat betekend niet dat er niks gebeurd is (gelukkig maar), maar nu ook weer niet veel (door de tuin en een vakantie).

Een belangrijke aanpassing was het aanpassen van de boog in het laatste opstelspoor van Lone Tree Yard. De bocht was daar namelijk iets te scherp waardoor het aankoppelen van wagens niet echt lekker ging met een SW-locje en zelfs helemaal niet met een GP-loc. Dit betekende dus dat de rails moest worden herlegd. Net zoals in de werkelijkheid moest eerst het ballast worden verwijderd rondom het spoor. Met wat water (voor de houtlijm) was dat in een uurtje geregeld. Daarna moesten de railsstaven van hun eindschroeven worden los gesoldeerd. Want de bocht moest flauwer en dat betekend dat de railsen op de module iets korter worden. Na opnieuw uitrichten én goed testen kon de rails weer worden vast gesoldeerd aan de schroeven. Na nog een keer testen was het tijd om de rails opnieuw in te bedden. Het was een klus waar ik tegen op zag, maar wat bij elkaar niet meer dan een middagje duurde. Mocht je op de vergelijkfoto het verschil niet zien, troost je dan met de gedachte dat de rails ongeveer een dikke halve centimeter t.o.v. zijn originele positie naar binnen is gegeschoven...

Een ander projectje waarmee ik momenteel bezig ben is het bouwen van het eerste huis voor op Mayville. Dit is een niet standaard gebouwtje die als een paralellogram wordt gebouwd (de wanden staan onder een hoek van 22 graden). Dit om zo één gevel gelijk aan de straat te houden en de achterkant haaks op het spoor.


Top of page


balkje

April

13 april 2006

Om toch nog iets om handen te hebben is ook Mayville weer een stukje verder gekomen. Op de foto is de huidige stand van zaken rond Mayville mooi te zien. De bakken zijn geschilderd, de poten (inclusief de FREMO stukjes) zijn klaar en zelfs de posities waar straks de railsen en de wissels moet komen te liggen zijn uitgetekend. Dat betekend dat de volgende stappen het op maat maken van de kurkbedding en het prepareren van de wissels is. Een mooi klusje om tussen de bedrijven door te doen. Omdat het voorjaar wel steeds dichterbij komt zal het de komende weken wel rustig zijn, simpelweg omdat de tuin de nodige aandacht zal vragen. Aan de andere kant een H0 tuinbaan is natuurlijk ook een optie....

3 april 2006

De beurs was een succes. Alles functioneerde naar tevredenheid. Veel mensen hebben zich verbaasd over wat je op zo'n kleine oppervlakte wel niet kon bereiken. Ook de hoogte (1 meter 30!) was voor veel mensen een openbaring. Je kijkt namelijk bijna tegen de treinen aan i.p.v. er bovenop. Ook deze beurs waren mijn "standaard" bedienertjes weer van de partij (de twee zonen van een beurshandelaar). De jongste is hieronder druk in de weer met het oplossen van een puzzel!

1 april 2006

Alles is gereed voor de beurs van morgen. De kangoo (ideaal voor dit soort van acties) staat al bepakt en bezakt klaar.

Maart

22 maart 2006

Afgelopen zondag me een hele middag uitgeleefd op de aankleding van Lone Tree Yard. Een belangrijke motivatie voor deze spurt is dat ik ,samen met een mede-lid, namens de MD-Drachten a.s. 2 april op de modelspoorbeurs in Roden sta met Lone Tree Yard. Dan wil je zowel jezelf als de club natuurlijk goed presenteren en daar hoort een aangeklede module bij.

Als foto's zijn een overzicht opgenomen, waarbij je over de module kijkt. Vervolgens een blik op het enige nog niet afgewerkte stukje (en dus het contrast). De laatste geeft een blik op de spoorovergang, inc. het nog nauwelijks zichtbaar wasbordeffect in de weg. Wat nog moet gebeuren is het verder afwerken van de "blanco" hoek, het aanbrengen van iets meer texture door het selectief planten van stukjes Heki Wildgras en het meer vervuilen van zaken als de weg. Of alles ook lukt voor 2 april.... dat zal de tijd uitwijzen.

17 maart 2006

De nieuwe modules zijn geschilderd en de poten zijn ook reeds gemaakt. Het is nu alleen nog even bedenken hoe ik de "eis" van zowel 100 cm (thuis) als 130 cm Fremo norm combineer. Momenteel heb ik een soort van onderzet voetjes (met een 3 kwart bus) gemaakt. Echt gelukkig ben ik er echter niet mee. Waarschijnlijk ga ik toch voor de zelfde constructie (maar dan met één hoogte instellingen) zoals ik die voor de M-modules had bedacht.


Top of page


balkje

Februari

27 februari 2006

Tja, daar ligt het dan een slordige 3 meter plus aan kaal hout. Op zo'n moment heb ik toch wel even iets van "slik" :shock: , dat is een beste lap om een beetje lekker aan te kleden.

Daarnaast komt dan ook nog dat eigenlijk een van de belangrijke redenen om voor modules te gaan was om te voorkomen dat er een "plywood central" zou gaan ontstaan, en wat ligt er nu voor me, juist "Plywood central". Daarom toch maar weer achter de teken tafel gekropen en e.e.a. (gelukkig eenvoudig) gereduceerd.

Inderdaad het depot en fabrieksstuk is voorlopig verdwenen, maar niet uit beeld. Deze module komt er echt wel. Sterker, na een kleine studie van de elevator heb ik besloten om ook deze een eigen module te gaan geven, dat model is namelijk te mooi om weg te frunniken in een hoekje.

Dan is er nog het probleem van de rijlengte. Gelukkig heb ik (onderdeel van de wat aparte opbouw van het Fiddleyard) reeds een mini-module van 48 cm tot mijn beschikking. Deze past perfect aan Mayville indien ik Mayville los wil gebruiken.

Maar nu ik Mayville dus kleiner ga maken past alles voorlopig braaf achter elkaar en dus is er qua dat geen probleem. Bijkomend voordeel is dat Mayville nu gaat bestaan uit twee segmenten die beide aan het einde het standaard profiel hebben. Mocht je je af vragen wat er met de "tussen" module (degene met de twee vlakke profielen) gaat gebeuren. Deze wordt na een kleine inkort actie (vanwege een afwijkende rastermaat en dus transport probleem) onderdeel van het fiddleyard. Hiermee wordt de nuttige lengte van Lone Tree Yard in één klap met zes 40 ft (of vijf 50 ft) wagens per opstelspoor verlengt. Daarnaast zal er een omloop mogelijkheid worden gemaakt tussen het niet Ingelook spoor (onderin) en het hoofdspoor. Heeft elk nadeel toch nog zijn voordeel... :wink:

26 februari 2006

Alle segmenten zijn gemaakt volgens de standaard constructie. Initeel was ik nog van plan om hardschuim te gebruiken als deklaag, maar dat gaf ruzie met de pootbevestiging (het schuim komt te laag in de bak) waardaar het toch maar weer multiplex (wel populier i.v.m. het gewicht) is geworden. Zoals op de foto te zien is het een aardige lengte en daarom is het maar goed dat Mayville ook in een verkleinde vorm kan worden opgesteld (en dus ook gebouwd!).

Als eerste zal ik het afsluitsegmentje gaan maken. Want: 1) het is klein, dus snel klaar en 2) hij kan ook bij Lone tree yard worden gebruikt en is dus een goed opwarmertje. Deze gedachtegang volgend betekend dat daarna het depot segment zal worden gemaakt en dan pas wordt er begonnen aan Mayville "stad".

Op het depot komen een drie grote kits te staan. Het depot zelf, de Piko fabriek en een Campbell Graan Elevator. De eerste twee passen zonder problemen, de elevator is echter een ander verhaal. Het elevator spoor ligt redelijk dicht bij de rand waardoor er ongeveer 10 cm aan ruimte overblijft. Echter omdat elevator geen traditionele plastic bouwset is, maar een hout bouwpakket (zeg maar gerust een doos vol met losse plankjes en een paar A3-tjes met de tekeningen) zal deze eerst gebouwd moeten zijn (en zonodig aangepast) voordat er ook maar gedacht kan worden aan het plaatsen van het elevator spoor. Want apart genoeg staan er geen maten op de doos en op de tekeningen en dat kan dus nog een leuke verrassing opleveren (qua ruimte beslag dus).

20 februari 2006

Een hele tijd geen update gehad. Echter er is wel het nodige gebeurd. Zo zijn de twee skeleton logging wagens klaar (op de stammen na dan) zodat de Shay tenminste een fatsoenlijke vracht kan verslepen.

De discussie op het Amerikaans (model)spoorforum is ondertussen ook lekker op gang. Ik heb ook ondertussen een ontwerp waarmee ik verder kan. Opzich wel iets groter dan de bedoeling (een slordige 3,25 meter) maar zo qua opbouw dat er ook met 2,25 meter of zelfs 1 meter (het ander stuk dus) kan worden gewerkt. Als laatste nog een andere belangrijke gebeurtenis, Project USA is er niet meer... Nee, niet omdat ik gestopt ben maar omdat het nu "Lone Tree Branchline" is geworden.


Top of page


balkje

Januari

5 januari 2006

Op het Amerikaans (model)spoorforum begonnen met een discussie over het ontwerp van de volgende set modules. Het idee hier achter is om zo te komen te een uitgewogen ontwerp die ook na een langere periode nog steeds aantrekkelijk is qua bediening en gebruik. Een bijkomende voordeel is dat de lezer van deze discussie zo ook een beeld krijgt van wat er allemaal komt kijken bij het maken van een grondig ontwerp.

1 januari 2006

Als verlaat verjaardagskado heb ik mezelf een Bachmann 3 truck shay gegund. Een nadeel hiervan is dat ik nu wel nog even een tweetal modules moet maken. Namelijk een aftakking en een thema module met daarop een logging scene (inclusief een klim!). Aan de andere kant, het houdt me voor de komende tijd dus weer gegarandeerd van de straat ;-)

Top of page


balkje