graphics graphics graphics Go to Home page


Logboek 2007

balkje

December

22 december 2007

De afgelopen maand ben ik vooral bezig geweest met het aanpassen en upgraden van wagens. Alle kolenwagens zijn nu voorzien van lood en daarmee ook niet meer zo vreselijk licht. Ook had ik nog zes kolenwagens liggen die nog in elkaar moesten worden gezet en dat is nu dus ook gebeurd.

Alle nieuwe tankwagens

Ook alle tankwagens zijn klaar. D.w.z. allemaal voorzien van nieuwe decals en ook allemaal in de matte lak gezet. Op de Een tweede leven voor Amerikaanse wagens pagina zijn een aantal detailfoto's van de tankwagens terug te vinden.

Naast de wagens is er ook weer een loc onderhanden genomen. Eén van de GP38-2's die ik had maakte een krijsend geluid bij het rijden. Omdat deze loc nog digitaal moest worden gemaakt heb ik heb maar gelijk helemaal gesloopt. Wat bleek, er zat geen vet in de tandwielkastjes. Nu zijn de tandwielen van een speciale (zeer taaie en gladde) kunststof gemaakt, maar een beetje teflon vet hebben ze wel nodig. Na deze verbetering zijn de vier lampjes voor ledjes vervangen en kon eindelijk de decoder er in. Al met al ben je er toch zomaar een dagje mee zoet.

Voor de laaste weken van dit jaar staat er geen grote modelverbouwingen op het programma. In januari heeft de verbouwing van de badkamer voorrang, dus pas in februari is er weer tijd voor wat modelbouw actie.


Kortom, een prettige jaarwisseling iedereen en tot volgende jaar!

Top of page


balkje

November

26 november 2007

De afgelopen twee weken ben ik vooral bezig geweest met het verbouwen, of beter opnieuw spuiten, van een achttal Amerikaans wagens. Deze komen uit een partij tweede hands materiaal. Deze voldeed echter niet aan de verwachting qua afwerking. De vorige eigenaar had ze vreselijk fout geweatherd. Voor mij de kans om deze wagens via een stevige spuit en plak sessie een tweede leven in te blazen en ook om zo mijn wagenpark met een achttal unieke exemplaren uit te breiden. Op de volgende pagina, Een tweede leven voor Amerikaanse wagens, die je ook via de Tips pagina kunt bereiken, zijn de eerste stappen reeds beschreven.

11 november 2007

Tijdens het opbouwen strooiden de nog net ingebouwde handregelaar aansluit panelen roet in het eten. De modules met deze panelen stonden namelijk niet meer stabiel op hun zijkant want ik had ze opgebouwd en niet in de zijkant verzonken. Het effect, een vijtal afgeknapte bomen. Om erger in de toekomst te voorkomen zijn de panelen nu verzonken in de zijkant van de modules. Op de DCC pagina vindt je meer informatie over deze panelen.

10 november 2007

Vorig weekend was het hoogtepunt van dit modelspoorjaar, de bijeenkomst in Ede van Fremo USA Nederland. Met een volledig met modules, poten en treinen gevulde Renault Kangoo vertrok ik op vrijdag 2 november naar Ede. Tot s'avonds laat, of eigenlijk zaterochtend, is stevig doorgewerkt om alle modules geplaatst te krijgen. Zaterdag ochtend (na een korte nacht) moesten nog de boosters worden ingeregeld en daarna kon de pret beginnen.

Zaterdag overdag stond vooral in het teken van het kennismaken, de vele gasten (het was een besloten bijeenkomst), vrij rijden en veel foto's maken. s'Avonds was het echter een stuk rustiger en kon de eerste serieuse dienstregeling worden gereden. Ook zondag kende een aantal dienstregelingssessies. Rond vier uur was het weer tijd om af te breken. Gelukkig paste alles opnieuw in de auto en was ik na een rit van twee uur rond negen uur s'avonds weer thuis. Op de (nieuwe) Fremo meetings pagina kan je een impressie krijgen van de bijeenkomst en tevens staan er een paar verwijzingen naar andere sites waar je nog meer foto's kunt bekijken.

Top of page


balkje

Oktober

21 oktober 2007

Dit weekend is Blackwell Oil geplaatst. Hiermee is eindelijk de ruimte naast United Transport Services opgevuld. Blackwell Oil is geen kleine jongen. Deze handelaar kan per dag minimaal vier wagens laden en lossen! Kortom een welkome impuls voor de lokale economie van Mayville. Met het plaatsen van Blackwell moest ook UTS verder worden afgewerkt. De hekken zijn geplaats en de straat is gelegd.

7 oktober 2007

Al het voorbereiden heeft zijn vruchten afgeworpen. Even zag het echter naar uit dat er een streep door het optreden zo gaan. Ik was namelijk de afgelopen week flink ziek. Gelukkig had ik de week daarvoor al de meeste zaken op orde want veel kwam er niet uit mijn zieke vingers...

De dag begon met het nodige hoofdbreken want de ruimte waar we kwamen te staan was de centrale hal. Het idee was dat Wij et onze baan direct voor de ingang zouden komen te staan om zo de perfecte binnenkomer te vormen, namelijk "Hier wordt serieus met treinen gereden!" Er moest echter wel de nodige ruimte vrij blijven i.v.m. de veiligheid en de toegankelijkheid van het supermarktje die ook in de hal zat. Maar met wat passen en meten kregen we hem er in gelepeld. Om klokslag tien uur gingen de deuren op en waren we ook klaar met het opstellen. Desondanks ben je dan nog wel een halfuurtje zoet voordat alles ook soepel draait en rijdt. De dag zelf vloog voorbij, voordat we het wisten was het alweer 3 uur en was de tijd van gaan weer aangebroken. Tevreden konden we op de dag terugkijken. Geen schade, niks verdwenen en wel een hoop pret gehad!

Van het ene evenement naar het andere evenement. Namelijk in het weekend van 3 en 4 november is er een Fremo rijweekend in Ede. Dit is dus geen beurs, maar een besloten bijeenkomst die alleen voor leden (en introducees) toegankelijk is. Onderdeel van de baan zijn al mijn Amerikaanse modules. De hoofdrol is echter weg gelegd voor Jackson Junction. Deze zit letterlijk in het midden van de opstelling en maakt een ingewikkeld verkeerspatroon mogelijk. Voor mij zullen de komende paar weken voor in het teken staan van het werken aan Mayville zodat deze wat minder kaal oogt.

Top of page


balkje

September

28 september 2007

Het was vandaag een kwestie van opstellen en testen. Een eerdere opstelling in een open cirkel hebben we moeten laten vallen want de spullen passen gewoon niet allemaal in de auto's. Maar de initiele opstelling, de F, blijkt ook voor voldoende actie te kunnen zorgen. Tijdens het testen zijn er maar één probleem naar voren gekomen, namelijk dat mijn krimptang voor 6p6c connectoren kapot was. Maar met de modules zelf waren er geen problemen. Best uniek als je je bedenkt dat dit de eerste keer is dat de verschillende modules met elkaar zijn verbonden!

De "Squeeking Curves" zijn overigens al weer verkocht. Bij nader inzien zijn ze me toch te krap en een andere club lid kon ze wel goed gebruiken voor zijn thuis situatie. Zelf ga ik dus nieuwe bochten maken, maar dan een slagje groter qua straal.

24 september 2007

Afgelopen weekend nagedacht over het baanontwerp voor Emmen. De uitkomst was dat we er toch een ronde opstelling van gaan maken. Deze is compacter, gesloten aan de binnenkant i.v.m. snelle vingers én handiger voor het maken van een planning. Echter er was een klein probleempje, er ontbreekt een 90-graden bocht. Daarom afgelopen weekend in rap begonnen met de bouw van "Squeeking Curves". De naam verwijst naar de krappe straal, namelijk nog geen 75 cm (28 inch) waardoor het materiaal bijna krijsend door de bocht zal rijden. Niet geschikt voor Fremo doeleinden, maar zeer handig voor thuis en op beursen omdat het daar vaak woekeren met de ruimte is.

13 september 2007

Na de "uw homepage ruimte is vol" melding van begin deze week heb ik de site stevig aangepakt. De nodige dubbele foto's, oude documenten en stokoude programmaatjes zijn verwijderd. Ook zijn alle pagina's aangepast zodat nu het zelfde verhaal met minder foto's wordt verteld. Het netto effect is dat de site nu nog maar 15 MB aan ruimte gebruikt en er dus ongeveer 20 MB aan ruimte is terug gewonnen.... Kortom ik kan weer een tijdje vooruit voordat het weer tijd is voor een grote schoonmaak ;-)

10 september 2007

Na een lange stilte (o.a. verbouwen en vakantie) de draad weer opgepakt. Dat zal ook wel moeten want op 6 oktober is het weer "show time"! Vanuit de modelspoorvereniging Drachten staan we dan met de Amerikaanse groep op de beurs van de modelspoorvereniging Emmen en op 2 en 3 november maak ik met mijn eigen modules deel uit van een baan ontworpen voor een besloten Fremo-US rijweekend!

De afgelopen week heb ik het tussensegment voor Lone Tree Yard afgemaakt. Ook is de vaste ontkoppelmagneet op LTY vervangen door een beweegbare magneet. Met de vaste magneet was namelijk het risico op op het spontaan ontkoppelen van wagens te groot. De nieuwe magneet ligt onder het spoor (en is dus onzichtbaar) en is beweegbaar (en daardoor uitschakelbaar). Hiermee is LTY klaar voor de beurs en de rijdagen. Nu is het zaak om Mayville een beetje toonbaar te maken én om nog wat locomotieven om te bouwen naar DCC...

Update: Helaas kreeg ik bij het uploaden van de recentste foto's de fout melding dat alle homepage ruimte op is. De komende tijd zal ik dus ook nog wat pagina's moeten opschonen en wat bestanden moeten verwijderen om weer ruimte te krijgen om zo de vorderingen te kunnen laten zien...

Top of page


balkje

Juli

15 juli 2007

Jackson Junction is eigendom van Gerrit Taapken, waarbij ik enige hand en span diensten verricht. De module moet helemaal gereed zijn voor 6 oktober. Op die dag zal de "Project USA" groep in Emmen voor het eerst volledig een baan (4x5 meter) opstellen waarin deze module een crusiale rol zal spelen.

8 juli 2007

Alle modules zijn ondertussen kleurig in RAL1001 (Beige) overgeschilderd en de verf is aardig uitgehard. Een ander belangrijk mijlpunt is dat eindelijk de wissels van Mayville zijn aangesloten. Hierdoor is de module tenminste te gebruiken. Speciaal is dat ik geen bedieningspaneel gebruikt heb, maar dat de schakelaars en de leds in beide zijkanten zijn ingebouwd. Hierdoor kan de module van beide kanten worden bediend.

Top of page


balkje

Juni

19 juni 2007

Uit het bezoek aan Unna en het bijbehorende Fremo lidmaatschap was al duidelijk geworden dat zwart niet een acceptabele module kleur is. Ik had twee opties, of het maken van "overzet" zijkanten die dan de juiste kleur (Beige, RAL1001) moesten hebben of de hele handel overschilderen. Zelf zie ik niks in "overzet" zijkanten en dus wordt deze week de hele handel overgeschilderd in RAL1001. Het enige nadeel is dat ondanks de goede verf (Histor) de modules minimaal twee keer moet worden gerold om een goede dekking van het zwart te krijgen.

11 juni 2007

Op mayville stond een groot (vooral lang) industrie gebouw. Dit was al een tijdje niet naar mijn zin, maar een oplossing had ik niet. Vandaag had ik echter inspiratie. Met als resultaat dat de zaag in het gebouw is gezet en hij 15 cm is ingekort. De vrij gekomen ruimte zal door de tanks van een oliehandel worden ingenomen. Wat ook nog kan is dat de tanks vloeistoffen gaan bevatten voor de fabriek, maar dat komt nog wel. De foto's van deze actie vind je op de gebouwen pagina.

9 juni 2007

Vandaag een bezoek gebracht aan Unna 2007 in Unna (Duitsland). Dit is de jaarlijkse bijeenkomst van de Fremo-USA groep. Voor mij de eerste echte kennismaking met het Fremo gebeuren en ook het testen van de warmte van het water. Ik moet zeggen, de temperatuur was zeer aangenaam. Zeker na een rondje zelf rijden (zie foto) én het mee draaien als conducteur in een sessie ben ik zo overtuigd van het concept achter Fremo, dat ik maar lid ben geworden :-)

8 juni 2007

De afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met het maken van nieuwe gewichten van lood voor mijn wagens. Bij een eerdere rijsessie op de vereniging waarbij vooral met lange treinen (45+) werd gereden ontspoorden de wagens regelmatig. Dit bleek hem vooral aan het gewicht van de wagens te lagen. De Athearn wagens blijken namelijk ongeveer 25% te licht te zijn. Daarbij was er het probleem van de stalen gewichten en de rangeermagneten. Wagens rolden daardoor nog wel eens ongewenst terug of door. Met loden gewichten is ook dit probleem opgelost. Onder Tips is na te lezen hoe ik de gewichten heb gemaakt, maar ook hoe zwaar een wagen nu eigenlijk moet zijn.

Top of page


balkje

Mei

29 mei 2007

Na een dagje drogen heb ik opnieuw de straat onderhanden genomen Eerst maar eens wat breukreparaties aangebracht met een fineliner. Betonscheuren worden nu eenmaak met teer gerepareerd. Vervolgens het verweringspoeder aangebracht en ingewreven. Dit ging op het gladde oppervlakte beter dan ik dacht. Juist omdat het niet echt mat was krijg je het juiste effect. Niet overdreven zwaar, maar wel aanwezig. Met een droog doekje (en de vinger) kon ik e.e.a. ook nog eenvoudig corrigeren. Het lakken met de airbrush ging ook goed. Geen "fading" van de verwering, iets wat bij pastel krijtschaafsel wel gebeurd. Kortom, de missie straat is goed afgesloten.

28 mei 2007

Ondanks het lange weekend is er niet echt veel gebeurd. Ik heb me vooral geconcentreerd op de bocht in de hoofdstraat. De gekozen beton constructie, een waaier, kwam nu niet bepaald realistisch over. Helaas zat het styreen zo vast (montagekit) dat er niks anders opzat dan het dicht plamuren van de voegjes. Na twee laagjes plamuur en het schuren met watervast schuurpapier konden de nieuwe voegen erin worden gekrast. Zoals de foto laat zien zijn de platen nu gewoon door getrokken. Alleen bij de ronding is er een stuk weg gelaten. Dit ziet er een stuk realistischer uit. Een nieuw probleem is dat de gebruikte verf (Valljero modelcolor) reageert met de blanke lak van Microscale. Het resultaat is een glimmende straat... en dat terwijl het matte lak is. Nu is het wel zo dat ik het met de kwast heb opgebracht. De volgende keer probeer ik het met de airbrush. Waarschijnlijk blijft het dan wel mat. Maar eerst moet de lak en verf maar een paar dagen goed uitharden. O ja, voordat ik het vergeet. Voor het lakken heb ik de belijning aangebracht op de straat. Dit heb ik met een witte en gele verfstift van Edding gedaan. Dat ging snel, simpel en droogde ook nog snel.

20 mei 2007

De afgelopen twee dagen heb ik me vooral bezig gehouden met het bewerken van de DPM-bouwpakketten die in de hoofdstraat komen te staan. DPM-bouwpakketten zijn bedriegelijk simpel. Maar voordat je ook maar kunt nadenken over het in elkaar zetten moet je al het nodige werk verzetten. Door de gebruikte fabrikage methode zijn de randen van de muurdelen niet haaks. Ook zitten er op de achterkant gaten van de gietmallen. Kortom er moet eerst stevig worden geplamuurd en geschuurd. Maar nadat dit gebeurd is heb je wel een gebouw waar je helemaal een eigen draai aan kunt geven. Minimaal twee gebouwen in de hoofdstraat zijn namelijk afwijkend. Granny's cafe (het gebouw rechts op de foto) krijgt een scheve muur en het gebouw helemaal links bestaat maar uit de helft. De rest past gewoon niet :-) Voor meer informatie over de bouw van deze gebouwen kan je op de speciale "Mayville gebouwen pagina" terecht.

18 mei 2007

Na het stofzuig en ballast debacle van gisteren zet ik wat onrustig de stofzuiger aan om te testen of alles wel vast zit. Pff, gelukkig bom vast. Voor vandaag staan de bouwpaketten op het programma. Als eerste zet ik de Quonset loods waarin Johns Car Palace komt in elkaar. Een leuk kitje die niet te veel zweetdruppels kost. Meteen maar afgewerkt zodat hij er wat ouder uitziet. Johns Car Palace bestaat tenslotte al bijna tien jaar.

17 mei 2007

De ochtend verliep goed. Met een stel clubgenoten naar de stoomdagen in Leek geweest en daar flink veel kolendamp opgesnoven. Deed me aan de vakanties in Engeland denken (de museumspoorlijnen). De middag was een stuk beroerder. De ballast had mooi een paar dagen kunnen drogen, maar helaas had de lijm niet goed gepakt. Iets wat ik merkte bij het stofzuigen van het spoor. Links en rechts schoot de ballast zo de stofzuiger in... Na de nodige onvriendelijke woorden heb ik de lege plekken dus weer opnieuw ingestrooid. De oorzaak zal nooit bekend worden, maar Waarschijnlijk was de fles Woodland Scenic Glue (een lijm op latex basis) niet meer goed. Deze lijm gebruikte ik tot nu toe omdat hij licht flexibel blijft. Maar na het debacle van vandaag is dat dus ook voorbij. Liever hard maar vast, dan soepel en los. Daarom is alles nu met verdunde houtlijm verlijmd.

15 mei 2007

De tweede helft ging gelukkig iets voorspoediger, namelijk maar vier uur. In totaal ben ik dus dus negen uur bezig geweest met het instrooien van de rails. Nu is dit niet standaard. In dit geval waren het de wissels waardoor ik meer tijd nodig had dan bij normale rails. Elke wissel moet namelijk heel nauwkeurig worden ingestrooid. Een foutje en de wissel doet het niet meer, hij klemt of zit zelfs helemaal vast. Het is een kwestie van afwegen, nu drie uur extra besteden of later zes uur zwoegen om het te repareren.

De volgende twee foto's laten goed zien waar de gebouwen komen te staan. Bij mij gaan gebouwen en landschap aanbrengen namelijk niet goed samen. De gebouwen staan vaak in de weg of ik heb ze nog niet gebouwd. Daarom "reserveer" ik de ruimte voor het gebouw door deze eerst af te tekenen en daarna af te plakken met schilderstape. Na het aanbrengen van het landschap verwijderd ik de tape en is de uitsnede van het fundament duidelijk te herkennen. Pas als het landschap helemaal naar tevredenheid is én het gebouw is af (interieur, verlichting en verweerd) dan kan het gebouw worden geplaats.

14 mei 2007

Mijn vrouw is een paar dagen naar Parijs en heb ik dus het rijk voor me alleen. Hiervan heb ik gisterenavond mooi gebruik gemaakt door te beginnen met het inbedden van Mayville. Inbedden is altijd een langdurige klus waarvoor het lastig is om voldoende tijd te vinden. Een meevaller hierbij was dat ik tussendoor kans heb gezien om de wegen af te maken en al te verlijmen op de module. De eerste helft van Mayville is nu ingebed en vanavond volgt de rest.

Top of page


balkje

April

30 april 2007

Het afgelopen lange weekend bood me weer ruimte voor enige modelbouw activiteiten.Als eerste heb ik voor Mayville de straat van de stad en de weg over het spoor gemaakt. Dit moeten betonnen wegen worden. Met polystyreen plaat (1mm dik) is dit eenvoudig te realiseren door het betonplaat patroon met de achterkant van een afbreekmes in het materiaal te krassen. Voor een nette afwerking hoeft het geheel dan alleen nog lichtjes met fijn schuurpapier te worden opgeschuurd. De stoep is gemaakt van een stoep setje van Ratio (uit Engeland). Deze is mooi op schaal makkelijk te verwerken. Nu nog schilderen, maar daarvoor moet ik eerst de juiste betonkleur zien te vinden.

Naast het straten leggen was er nog een ander klusje wat nodig moest gebeuren, namelijk het aanpassen van het bedieningspaneel van Lone Tree Yard. Twee dingen moesten anders, namelijk het verwijderen van het waybill bakje en het aanbrengen van de leds en schakelaars van de tussensegment.

Het waybill bakje moest eraf omdat hierdoor het bedieningspaneel maar aan een kant te gebruiken is. Bij gebruik aan de andere kant van de module werd het sporenplan gespiegeld en dat werkt verwarrend. Omdat alles van hout is, was dat zomaar geregeld. Het monteren van de schakelaars was complexer. Het gaat om een optioneel segment. Als ik het segment niet gebruik wil ik ook geen last van losse kabels e.d. hebben. Daarom heeft het segment zijn eigen kabel gekregen en zit een aparte aansluiting in het bedieningspaneel. Hierdoor zit er niks in de weg als het segment niet wordt gebruikt. De wissels worden via het paneel voorzien van spanning. Een bijkomende voordeel hiervan is dat bij het niet gebruiken van het segment, de leds op het paneel het ook niet doen. Dit heeft te maken met de gebruikte wisselmotoren (tortoises). De leds staan namelijk in serie met de motor en geen motor is geen stroom en dus geen licht. Dat scheelt weer in het verduidelijken van de werking.

21 april 2007

Na lange tijd weer eens de handjes laten wapperen. De Mayville segmenten zijn voorzien van de nodige hardschuim als opvulling. Het hardschuim is opgevuld met lichtgewicht vuller en na droging mooi glad geschuurd. Ook nu is de basiskleur latex direct (zonder gips o.i.d.) aangebracht. In de natte latex is direct zand gestrooid zodat er straks voldoende grip is voor de overige strooimaterialen. Op het linker segment zijn ook de weg delen gesneden uit polystyrol plaat. Deze moet nog wel in "beton" worden veranderd voordat hij definitief vast kan worden gemaakt.

Top of page


balkje

Maart

Gisteren op de vereniging de tijd gevonden om de bomen voor de module te maken. Vandaag, ze moesten nog drogen, heb ik ze geplant. Dit was speciaal want tot nu toe gebruikte ik altijd de voeten die bij de bomen zitten. Deze zijn echter lastig weg te werken. Omdat de eindmodule van hardschuim is had ik in de stam van de bomen een spijker gelijm. Deze prik je vervolgens in het schuim (met een beetje houtlijm) en de boom is geplant. Het prettige is dat het in de praktijk ook zo werkt. Geen nare voeten meer, maar een goede overgang vanuit landschap naar boom. Ik denk er zelfs over om de bomen met voet op Lone Tree Yard er af te halen en ze opnieuw te planten maar nu alleen maar met een spijker.

12 maart 2007

Ondanks de vele activiteiten vond ik toch wat tijd om een eindmodule af te maken. De verschillende stappen staan op de nieuwe pagina, Eind modules, beschreven. Deze beschrijving geeft meteen een beeld van hoe ik een standaard module bouw. Namelijk met hardschuim en zonder gips. Hierdoor kan je snel en simpel een lichte module bouwen.

Top of page


balkje

Februari

17 februari 2007

Voor mijn centrale, een Lenz LZV100, heb ik een speciale kist gemaakt. In deze kist zit de centrale en de transformator. Ook zijn alle aansluitingen op de voorkant aangebracht. Hierdoor is het vervoer een stuk eenvoudiger. Ook is het risico op beschadigingen door het trekken aan de kabels een stuk minder. In de kist is ook nog ruimte voor alle snoeren en twee handregels. Kijk Voor meer informatie en foto's op de DigiBox pagina

5 februari 2007

Op 3 februari heb ik met Lone Tree Yard op de Nationale Wiskunde Dagen 2007 in het Congres Centrum Leeuwenhorst in Noordwijkerhout gestaan. Het doel was tweeledig: Het opluisteren van het thema Wiskunde en Spoor én een wiskundig probleem, de faculteitsformule waarmee je de complexiteit van deze puzzel kunt bepalen, via een praktijkvoorbeeld in werking te zien. Zie voor de theorie en de oplossing: ( Wiskundig puzzelen met Modeltreinen  Puzzelen met Modeltreinen (5 februari 2007, 120 kB)).

Alle foto's van deze dag zijn op de pagina Exposities te bekijken.

Top of page


balkje

Januari

30 januari 2007

Op 3 februari sta ik met Lone Tree Yard op de Nationale Wiskunde Dagen 2007 in het Congres Centrum Leeuwenhorst in Noordwijkerhout. Het idee van de organisatie is om zo een wiskundig probleem, de faculteitsformule waarmee je de complexiteit van deze puzzel kunt bepalen, via een praktijkvoorbeeld in werking te zien. Ik zal later nog de "opgave" en de "oplossing" als PDF uploaden.

Foto's van deze dag zullen t.z.t. onder Exposities worden geplaatst.

6 januari 2007

Vandaag een tweetal belangrijke dingen gedaan:

  • Station Wachtstadt is verkocht.
  • De website aangepast
Dat laatste, het aanpassen van de website was nodig omdat door de verkoop van Wachtstadt er het nodige kon worden opgeruimd. Tevens was dit het moment om een nieuw menu te introduceren en tevens is de site nu helemaal zonder frames! Dit maakt het voor de bezoeker makkelijker, je kunt direct een pagina bookmarken, maar ook voor de zoekmachines is het nu eenvoudiger om de site goed te indexeren.

Top of page


balkje

4 januari 2007

Na het staan op Hobby 2006 eind november 2006 met het clubproject IOTA is het rustig geweest op de website. Dat gold in minder mate ook voor de hobby.

De onderstaande zaken heb ik de afgelopen maanden onder handen gehad:

  • Verhuizen van alle spullen naar één ruimte;
  • Overstappen op Digitaal;
  • Maken tussensegment voor Lone Tree Yard.

Als eerste ben ik na de beurs begonnen met het samenvoegen van mij spullen in één ruimte, de garage. Eerst stonden de de modules op de zolder van de garage en knutselde ik in huis op mijn hobbykamer. met een hoop heen en weer gesleep als gevolg. De hobbykamer wilde mijn vrouw echter voor hoor studie hebben en omdat ze met haar hobbywinkel was gestopt kon ik daardoor de begaande grond in de garage gekregen. Alles staat nu mooi bij elkaar in één ruimte van maar liefst 22,5 m2! (5 x 4,5 meter) die ook nog voorzien is van CV. Direct hierachter ligt mijn werkplaats zodat alles bij de hand heb. Wat wil je als hobbist nog meer.

Ook ben ik begonnen met het overstappen naar Digitaal door de aankoop van een Lenz Set-100 en twee Roco Multi-maus handregelaars. Twee locomotieven zijn al omgebouwd, de rest moet nog. De decoders hiervoor komen speciaal uit Amerika, maar dan nog zijn ze goedkoper door de gunstige dollarkoers. Mijn oude digitaal systeem, een Intellibox, heb ik verkocht. Hiervan kon me de degelijkheid niet bekoren. Het Lenz-systeem is echter super degelijk en ook nog eens bestendig tegen bedradingsfoutjes.

Ook ben ik na de verhuizing begonnen met het maken van het uitbreidingssegment voor de Lone Tree Yard module. De basis (het houtwerk) had ik nog overghouden aan het maken van de segmenten voor Mayville. Sterker, het was een onderdeel van Mayville totdat ik deze kleiner besloot te maken en er dus een segment overwas. Verder dan het hout, schilderen en plakken van de kurklaag waarop de rails komt te liggen was ik echter nog niet gekomen. In de kerstvakantie echter heb ik de rails gelegd en alles bedraad. Nu moet alleen nog de wisselmotoren worden aangesloten waarna het segment kan worden voorzien van de aankleding. Dit betekend niet dat Mayville nu niet doorgaat, maar omdat de twee andere leden van onze H0 USA-groep ook met modules bezig zijn is er eerde behoefte aan een ruimer fiddleyard dan aan een extra set modules. Met een groter fiddleyard kunnen we eenvoudiger rijden in groepsverband. Zodra deze module af is (wat redelijk snel kan), wordt weer de draad met Mayville opgepakt.

Top of page


balkje